מדוע גדולה כל כך החשיבות של שרשרת האספקה
ניתן בקלות להבין מדוע שרשרת האספקה כה חשובה באמצעות דוגמה מתקלה שאירעה לאחרונה במהלך טקס הענקת פרסי האוסקר. הפריט הלא נכון נמסר לאדם הלא נכון וגרם למהומה שלמה שהביכה את כוכבי הקולנוע.
חשוב להבין את ההבדל בין שרשרת אספקה ללוגיסטיקה.
שרשרת אספקה
שרשרת אספקה היא רשת של אנשים, ארגונים, פעילויות ונתונים המעורבים בהבאת השירות או המוצר מהספק אל הלקוח.
מבנה בסיסי של שרשרת אספקה כולל בסך הכל:
- ספק (חומרי גלם)
- יצרן
- סיטונאי
- קמעונאי
- לקוח
לוגיסטיקה
הלוגיסטיקה מתמקדת בהבאת המוצר הנכון אל הלקוח הנכון, בכמות הנכונה, במצב הנכון, במקום הנכון, בזמן הנכון ובעלות הנכונה – שבעת "הנכונים" של הלוגיסטיקה.*
הלוגיסטיקה כוללת את כל הפעילויות המתקיימות בעוד ששרשרת האספקה היא רשת החברות העובדות יחד ומתאמות את הפעולות שלהן כדי להבטיח שהמוצר או השירות יסופקו ללקוח.
דברים מסוימים חיוניים להצלחתה של שרשרת אספקה:
- מלאי – יש חשיבות מכרעת להבין היכן המלאי שלכם נמצא וכמה מלאי עומד לרשותכם, בין אם אתם בתחילת שרשרת האספקה ומספקים את חומרי הגלם ליצרן או שאתם הקמעונאי המספק את הפריט הסופי המסויים ללקוח.
- נתונים – יש חשיבות מכרעת לזרימת הנתונים מחלק אחד של השרשרת אל החלק הבא, אם לכל חלקי שרשרת האספקה יהיו נתונים זהים בעת ובעונה אחת, תצמצם היעילות המשופרת של זרימת המידע את הטעויות ובסופו של דבר תחסוך עלויות הנגרמות כתוצאה מבזבוז.
- אספקה – אם התחייבתם כלפי לקוח או כלפי החלק הבא בשרשרת האספקה, עליכם לוודא שביכולתכם לספק את הסחורה – כפשוטו.
- פיננסים – העדר מעקב אחר עלויות תעבורה, עבודה והפצה עלול לפגוע בכל שרשרת האספקה.
שרשרת אספקה מוצלחת תאפשר לכם לשפר את רמות השירות ללקוח משום שהחלק הבא של השרשרת הוא להבטיח את המוצר הנכון בזמן הנכון. תוצאה חיובית נוספת היא שיפור ברווחים כתוצאה מירידה בבזבוז משום שאתם יודעים מי צריך מה ומתי. החלופה היא לתת את הדבר הלא נכון לאדם הלא נכון ובכך להפסיד באופן פוטנציאלי לקוחות ורווחים, שלא לדבר על הבושות – כפי שנגרמו לכמה כוכבי קולנוע בטקס הענקת פרסי האוסקר.